Facebook marketing
Facebookmarketing is nog steeds relevant!
Waarom facebook gebruiken als communicatiekanaal?
Je bent waar je klanten zijn!
Je verkoopt pas wanneer je klanten weten wie je bent. Volgens het Digimeter-rapport telt Facebook 6,2 miljoen gebruikers in België en 9,5 miljoen in Nederland. Hierdoor is een Facebookpagina een uitstekende manier om je business extra onder de aandacht te brengen bij potentiële klanten.
Persoonlijke interactie
Online aanwezig zijn is een goeie start, maar daar stopt het natuurlijk niet. Het gaat erom hoe je omgaat met je publiek. Sociale contacten en echte communicatie staan centraal bij social media. Grijp dus de kans om met een eigen pagina je bedrijf een gezicht en persoonlijkheid te geven.
Door in interactie te gaan via je pagina, verhoog je je naamsbekendheid en leer je ook je doelgroep beter kennen op basis van hun reacties op jouw posts. Hierdoor zal jij op jouw beurt je doelgroep ook efficiënter bereiken. Hoe jij je profileert op je pagina, kan je imago versterken en je een meer loyale fan base opleveren.
Voordelen van facebook voor bedrijven
Facebook wordt voornamelijk gebruikt op ‘vrije’ momenten zoals bij het ontbijt, lunchpauzes en tijdens het pendelen. Je kan op die momenten met je pagina de menselijke kant van je bedrijf tonen door bijvoorbeeld filmpjes, één-op-één conversaties aan te gaan en door naast je ingeplande berichten ook eens live te gaan of “on the spot” statussen te plaatsen.
Veel bedrijven gebruiken Facebook ook als klantendienst; je creëert een enorme meerwaarde wanneer je als bedrijf snel reageert op vragen of op reacties op je pagina. Dat wekt vertrouwen op bij je klanten, ze hebben het gevoel dat ze altijd op je kunnen rekenen.
Waardevolle statistieken
Via Facebook Insights krijg je waardevolle informatie over de interactie van je doelgroep met je bedrijf. Je doelgroep kent je bedrijf en liket de pagina, dus verwacht ook waardevolle informatie. Hierdoor zal de feedback die je krijgt onder de vorm van reacties op je posts jou meer kunnen vertellen over hoe je doelgroep je merk/bedrijf ervaart.
Insights geeft je inzichten in welke posts succes hebben en welke niet, hoeveel likes er bij komen per week, hoeveel views op je video’s je krijgt en demografische gegevens over je publiek.
Zichtbaar in Google
Je Facebookpagina is zichtbaar in Google, een van de grootste voordelen van Facebook voor bedrijven. Facebook is daarom voor kleine bedrijven ideaal om gevonden te worden in zoekmachines. Posts en links kunnen geïndexeerd worden door Google en je zo een SEO-boost geven. Het kan zelfs zijn dat de pagina boven je eigen website in Google tevoorschijn komt.
Uitgebreide informatietab
Zoals hierboven vermeld wordt je Facebookpagina doorzocht door Google. Met een rijkgevulde informatietab ben je beter vindbaar in Google. Daarnaast biedt je je potentiële klanten zeer veel relevante info aan en leren ze je bedrijf beter kennen.
Gericht adverteren
Je adverteert op interesses, kenmerken en locatie. Hiermee kun je je doelpubliek zeer specifiek gaan aflijnen, wat je campagne dus efficiënter maakt dan een printcampagne, waarbij je geen controle hebt over wie precies je flyer zal zien. Zo kan het als horecazaak dus bijzonder interessant zijn om te adverteren op locatie.
Wat we vaak horen is dat bedrijven vaak niet weten wat elke dag te posten. Een contentplanning is hierbij de oplossing. Hiermee volg je een vaste planning voor je berichten en wat je welke dag gaat posten.